مشکلات فکی در کودکان

مشکلات فکی در کودکان

این مساله بسیار مهم می باشد بسیار از کودکان  قربانی این باور اشتباه می شوند که زمان مراجعه به متخصص ارتودنسی زمانی است که دندان های دائمی در آمده اند برای کودکانی که مشکلات فکی دارند این زمان دیر می باشد و از این جهت مهم است که این کودکان در سنین بالاتر  شاید درگیر درمان های دیگری مانند جراحی فک شوند به همین علت است که درمان زود به هنگام مشکلات فکی دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد

مشکلات فکی در کودکان

اگر مشکلاتی که در زیر به آن ها اشاره شده است در کودکان خود مشاهده می نمایید هر چه سریعتر به یک متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید :

عقب یا جلو بودن فک پایین و بالا

دندان های بیرون زده

دندان اضافه دندان شیری که در فک جوش شده است

دندان های یک سمت در آمده باشد در صورتی که دندان های سمت دیگر بیرون زده نشده باشد .

در صورتی که دندانی های کودکان دیگر ریخته باشد اما دندان های فرزند شما با گذشت یک سال هنوز ریخته نشده است .

توصیه می شود در سنین 8 تا 9 سالگی برای بررسی وضعیت قرار گیری دندان ها و فک کودک خود به یک متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید .

مشکلات فکی در کودکان بحث بسیار مهمی می باشد زیرا در صورتی که در سنین پایین اقدامات لازم صورت نگیرد در نهایت برای رفع مشکل باید جراحی فک صورت گیرد ، در حالی که در سنین پایین تر می توان درمان هایی را انجام داد مانند درمان های  تغییر رشد ، این درمان دارای 2 اصل می باشد

  1. باید رشد وجود داشته باشد که بتوان درمان را انجام داد بنابرین کودک نباید بالغ شده باشد .
  2. درمان تا چه زمانی ادامه پیدا می کند (پاسخ : تا زمانی که رشد ادامه دارد ) بدلیل اینکه تا زمانی که رشد ادامه دارد برنامه وراثتی که والدین به فرزند داده اند در حال حاضر کار می کند یعنی باید درمان ادامه داشته باشد تا رشد فروکش پیدا کند.

مشکلات فکی به 3 دسته اصلی تقسم می شوند

  • مشکلات در جهت قدامی خلفی است ( یک فک جلو یک فک عقب )
  • مشکلات در جهت عمودی (یک فک بزرگ با ارتفاع زیاد یک فک با ارتفاع کم )
  • مشکلات عرضی ( یک فک تنگ و یک فک عریض)

شایع ترین مشکل قدامی خلفی است  که فک بالا جلو باشد و فک پایین عقب باشد  نمایی که دید می شود در این حالت به این صورت است که کودک چانه ندارد و احساس می شود که دندان ها یا لب بیرون زده است در صورت مشاهده این علائم باید در سنینی که دندان های شیری وجود دارد به متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید . درمان در این سن بسیار راحت تر می باشد بنابرین به هیچ عنوان نسبت به این علائم بی توجه نباشید . درمان به این صورت می باشد که به منظور جلو آمدن فک  دستگاه مخصوصی در داخل فک گذاشته می شود و بعد از گذشت مدتی فک فرم دلخواه را می گیرد و جلو می آید ( به این روش درمان تغییر رشد گفته می شود که البته باید در زمانی انجام شود که جهش بلوغ رشدی پیش نیامده است )

در دختران در سنین 8 تا 9 سالگی و در پسران در سنین 10 تا 11 سالگی با استفاده از این روش می توان نتیجه دلخواه را دریافت کرد .

نتیجه گیری

 در صورت مشاهده مشکلات فکی که به آن ها اشاره شد حتما در سنین پایین نسبت به درمان آن اقدام نمایید تا درمان های لازم صورت گیرد

برخی از خدمات دکتر صدر الدینی متخصص ارتودنسی و دکتر فرشته فرشچی دندانپزشک زیبایی

ارتودنسی

لمینیت دندان

کامپوزیت ونیر

اصلاح طرح لبخند

راه ارتباطی

شماره های تماس: 22841095-22674654

کانال تلگرام

پیج اینستاگرام

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

با تشکر، مدیریت سایت دکتر صدر الدینی متخصص ارتودنسی و دکتر فرشته فرشچی دندانپزشک زیبایی

پاسخ