اقدامات پس از پایان ارتودنسی ثابت

اقدامات پس از پایان ارتودنسی ثابت

اقدامات پس از پایان ارتودنسی ثابت دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد ، در واقع بعد از برداشتن دستگاه های ارتودنسی و براکت ها از روی دندان ، درمان به پایان نرسیده است بلکه مرحله نگهداری که مرحله بسیار مهمی است و در نتیجه درمان بسیار تاثیر می گذارد آغاز شده است که باید به خوبی توسط فرد صورت گیرد . به دلایلی که در زیر به آن ها اشاره شده است کاربرد دستگاه های نگهدارنده یا ریتینر به منظور حفظ دندان ها در موقعیت مطلوب بسیار توصیه می شود و در اکثر موارد الزامی می باشد .

اقدامات پس از پایان ارتودنسی ثابت

اقدامات پس از پایان ارتودنسی ثابت

نیروهایی به دندان و بافت های لثه در دوره درمانی ارتودنسی دندان  به منظور قرار گیری دندان ها در وضعیت مناسب وارد می شود، پس از اتمام دوره درمانی ارتودنسی این بافت ها نیاز به حمایت دارند ، که دستگاه های نگهدارند این حمایت را انجام می دهند .

وضعیت جدیدی که دندان ها در آن قرار گرفته اند بعد از اتمام دوره درمانی ارتودنسی دندان  برای آن ها بیگانه می باشد و تمایل دارند که به حالت اولیه خود بازگردند.

ممکن است بعد از اتمام دوره ارتودنسی در کودکان و نوجوانان بدلیل ادامه رشد فکین نامنظمی هایی دو مرتبه ایجاد شود بروز این مشکل بیشتر در ناحیه جلویی فک پایین می باشد به همین علت است که استفاده از نگهدارنده ها بعد از اتمام دوره ارتودنسی الزامی است .

علاوه بر استفاده از نگهدارنده باید بعد از برداشتن دستگاه های ارتودنسی به منظور کنترل پوسیدگی ها به متخصص ارتودنسی خود مراجعه نمایید . دستگاه ارتودنسی نگهدارنده در زمان مراجعه به دندانپزشک باید همراه شما باشد.

انواع دستگاه های های نگهدارنده

بطورکل دستگاه های نگهدارنده دو نوع ثابت و متحرک دارد که بر اساس طرح درمان بیمار و نظر متخصص ارتودنسی از یک نوع آن استفاده می شود .

نگهدارنده ثابت

اصطلاحا به نگهدارنده های ثابت نگهدارنده دایمی گفته می شود، این نوع از نگهدارنده ها سیم های فلزی انعطاف پذیر هستند که در پشت دندان ها متصل می شوند که ممکن است به منظور موقعیت مطلوب دندان ها بروی مدت طولانی از آن ها استفاده شود .

نگهدارنده متحرک

این نوع از نگهدارنده ها می توانند همراه با اجزای فلزی یا بدون اجزای فلزی و کاملا شفاف باشند که در لابراتور بر اساس قالب های گرفته شده از روی دندان تهیه می شوند

برخی از خدمات دکتر صدر الدینی متخصص ارتودنسی و دکتر فرشته فرشچی دندانپزشک زیبایی

ارتودنسی

لمینیت دندان

کامپوزیت ونیر

اصلاح طرح لبخند

راه ارتباطی

شماره های تماس: 22841095-22674654

کانال تلگرام

پیج اینستاگرام

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

با تشکر، مدیریت سایت دکتر صدرالدینی متخصص ارتودنسی و دکتر فرشته فرشچی دندانپزشک زیبایی

پاسخ